maandag 19 september 2011

Multi Media Storytelling

Vandaag een gastblogpost van Maarten van der Meer, collega-fotograaf uit Utrecht waarmee ik vorige week een bezoek bracht aan het seminar Photostories in Groningen.

--------

Eigenlijk is het al lang bekend. De basis ligt bij een simpele slideshow met geluid er onder. Maar met de juiste expertise en creativiteit kan er heel veel meer. In commerciĆ«le kringen zoals activerende reclame sites, websites achter films en games wordt al rijkelijk gebruik gemaakt van multi-media storytelling. Gelikte flash websites met filmpjes, screen-shots, foto’s en geluid. Sinds korte tijd is het principe van de multi-media ook doorgesijpeld in de documentaire fotografie: de webdocumentaire.

Op zich niets nieuws, want er bestonden al zogenaamde docu-games waarin documentaire verhalen in bekende game-platforms werden gegoten. Zoals ‘Escape from Woomera’ een docu-game op het platform van Half-life. Ook bestonden er al filmpjes met foto’s die subtiel heen en weer bewogen of in en uitzoomden met meeslepend geluid en gesproken tekst er onder.

Sinds kort interesseert fotojournalistiek Nederland zich er ook voor. Deels uiteraard door het verdwijnen van de kansen voor traditionele publicatie vormen voor fotografen. En terecht, want zoals Henrik Karstenkov van de Bombay Flying Club opmerkte: todays paper is wrapping fish tomorrow.

Een multi-media story project geeft ons meer kans op zichtbaarheid in een wereld waarin zichtbaarheid gelijk wordt gesteld aan succes. En is vanuit ons zolderkamertje met klein budget op te zetten.
Toch zijn er een aantal dingen die je project kunnen maken of kraken.

Internet vanaf de bank
Besef je dat je te maken hebt met een ‘lean-forward crowd’. Internet wordt voor het grootste deel nog steeds beleefd vanaf de bureaustoel: rechtop zittend met je hoofd voor de monitor.
Bij televisie en film hebben we te maken met een ‘lean-backwards crowd’, lekker comfortabel op de bank achter over.

De komst van de Ipad en mini-laptops hebben hier veel verandering in gebracht, maar nog steeds zullen we er voor moeten waken dat we ons publiek binnen 8 – 10 seconden zullen moeten boeien. De kijker is immers maar 1 klik verwijderd van iets anders leuks.

Een duidelijke indicatie van hoeveel tijd een verhaal gaat kosten is om die reden ook wenselijk. Dit moet niet meer tijd in beslag nemen dan ongeveer 6 to8 minuten.



Een boeiend voorbeeld: Gideon Mendel met Kingsmead Eyes






En neem een een kijkje op de website van Mendel, waar veel indrukwekkende stories te vinden zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten