zondag 7 oktober 2012

Atelierroute 2012

Dit weekend stonden de deuren van mijn studio open voor de jaarlijkse atelierroute. Dit jaar samen met beeldend kunstenares Janine van Dijk die haar prachtige bronzen beelden etaleerde.

Wat hebben wij genoten van de warme belangstelling en vele complimenten voor ons werk. Vorig jaar was ik erg blij dat ik met elke bezoeker even een praatje kon maken, dit jaar was dat helaas niet mogelijk. Meer dan 200 bezoekers kwamen een kijkje nemen en het grootste compliment waren enkele bezoekers vaker terugkwamen "om nog even te genieten van al het moois".





Opvallend waren de vele, maar ook dezelfde vragen, die werden gesteld over mijn foto's uit de serie "Daar": "hoe komt het dat het net schilderijen lijken", "is dit echt wat ik zie?", " hoe verzin je zoiets?", "waar zijn die foto's gemaakt?.

Voor de geinteresseerde zal ik de antwoorden hier nog even samenvatten:
1. Er zijn meer redenen waarom het lijkt op schilderkunst. Dit is vooral het lichtgebruik (veel plaatselijk licht) en de context waarin de foto's zijn gemaakt (oude landhuizen/cafe's).
2. Uuh ja, lastige vraag of de foto's echt zijn. Wanneer is iets echt? De beelden zijn echt en de mensen stonden daar ook echt. Soms is er wat gemonteerd en zijn er aanpassingen gedaan met photoshop.
3. Ik haal mijn inspiratie uit allerlei alledaagse dingen: een situatie zijn in een supermarkt,  een beeld dat ontstaatr als ik een boek lees, filmbeelden, ik ben ongetwijfeld beïnvloed door fotografen als August Bradley en Gregory Crewdson. Het is een mengeling, maar vaak gaat er sowieso heel veel experimenteren aan vooraf, veel "mislukkingen", trial and error. Het is net als in de techniek: aan een werkelijke innovatie gaan vaak honderden tot duizenden mislukkingen vooraf.
4. Landgoed Beukenrode in Doorn, het Academiegebouw en cafe Orloff in Utrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten