zondag 30 januari 2011

"Gewoon zoals het was..." bestseller in Driebergen

Sinds de presentatie van ons boek "Gewoon zoals het was..." vliegt het boek de winkels uit. Diverse verkooppunten zijn door de voorraden heen, alleen boekhandel Jaques Baas en de Readshop beschikken nog over enkele tientallen exemplaren. We zijn dus apetrots op onze nr. 1 notering.

20110124-134944-baas.jpg

Twee jaar hebben Robert Zwart, Netty Krook, Toos Ghijssen en Annet Werkhoven aan dit boek gewerkt. Annet Werkhoven schreef mee, maar heeft zich vooral toegelegd op het uitbrengen van het boek. Zwart: “We hebben een heleboel oudere Driebergenaren gefotografeerd en geïnterviewd. Ongeveer tien jaar geleden had ik het boekje ‘Ik herinner mij’ gelezen van Fred Burke en toen wist ik dat ik een soortgelijk boek wilde maken maar dan toch iets anders. In het boekje van Burke stonden prachtige verhalen over Driebergen, maar ik miste de gezichten van de mensen achter deze verhalen. Ik wilde soortgelijke verhalen combineren met historische foto's en mooie zwart-witfoto's van de geinterviewden in hun eigen leefomgeving. Netty en later Toos en nog weer later Annet hebben de Driebergenaren geïnterviewd."

Krook: "Het zijn hele gewone mensen die hun hele leven in dit dorp hebben gewoond en geleefd, maar toch zijn het allemaal hele bijzondere verhalen geworden. Ze vertellen veel over hun omgeving. Ze wijden uit over hun hobby’s van toen, zoals de toneelvereniging VZOD, maar ook vertellen ze wat voor werk ze deden. Verder halen ze herinneringen over hun schooltijd en hun jeugd op en vertellen ze wat voor leraren ze hadden. Het zijn prachtige portretten geworden van gewone Driebergenaren en Rijsenburgers.'

Zwart: "De titel van het heeft betrekking op hoe de mensen hun eigen verleden vaak een beetje bagatelliseerden. Ook als fotograaf merkte ik dat ervaringen van vroeger als weinig belangrijk werden gezien door henzelf. Af en toe keek ik met de mensen over hun schouder mee in hun foto-albums en schrok me wezenloos als ze zonder pardon een prachtige foto ruw eruit scheurden."

(Delen van bovenstaande citaten zijn overgenomen uit het interview van Marcel Bos voor de Nieuwsbode)



Bak-2.jpg
Van li naar re: Wim van Velden, Sofie Wisman, Netty Krook, Bertus Marlet tijdens de signeersessie in de C1000 (17 december 2010)


Bak-3.jpg
Van li naar re: Toos Ghijssen, Netty Krook, Annet Werkhoven, Robert Zwart (foto: Marcel Bos)


In winkelcentrum de Sluis zijn een maand lang de foto's geexposeerd die voor het boek zijn gebruikt. Inmiddels is deze expositie beeindigd en wordt deze vanaf 16 februari vervolgd in de bibliotheek aan de Hoofdstraat 164 te Driebergen. Om 15.00 uur wordt de expositie daar geopend en natuurlijk ben jij uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn.

Bak-4.jpg

Er zijn in totaal 1000 exemplaren van het boek gedrukt waarvan er nu nog ongeveer 100 beschikbaar zijn. Een herdruk is niet waarschijnlijk. Wil je nog in het bezit komen van een exemplaar, dan kan dit bij boekhandel J. Baas of the Readshop nog tijdelijk worden gekocht. Ook is het mogelijk een boek voor € 19,95 te bestellen bij Annet Werkhoven of Robert Zwart.

2 opmerkingen: